South Luangwe (safari dag 1)

27 mei 2019

We hebben allemaal heerlijk geslapen op de camping ondanks het ‘geblaf' van de bavianen. Gistermiddag was er ook al één gepakt door een luipaard dus ze namen geen risico meer en lieten duidelijk horen dat er weer een luipaard in de buurt was.

Vanmorgen om vijf uur met zijn allen opgestaan en om half zes zaten we aan het ontbijt. Daarna om zes uur op de safari auto het park in. Wat een ontzettend mooie ervaring was dat. We hebben diverse dieren mogen spotten. Gelukkig was Tiem mee want die kent alle namen, ik niet (meer…). We hebben diverse vogels gezien, zebra’s (ander soort dan in Malawi), olifanten (op afstand), giraffen, krokodillen, nijlpaarden, everzwijnen (Asterix en Obelix soort) en diverse soorten (zeg maar voor het gemak even) herten. Als klap op de vuurpijl heeft Marieke voor de ‘break' haar rugzak verloren. Gelukkig zag ondergetekende dat gebeuren dus dat was een meter of 100 terugrijden. Na de ‘break’ kwam ze er na 10 minuten achter dat ze de verrekijker kwijt was. Maar ‘even’ teruggereden en daar lag hij hoor. Die was dus ook van de auto gestuitert, ach ja eind goed, al goed.

Rond half elf weer terug op onze verblijfplek waar om half twaalf onze lunch werd geserveerd. Tijdens de (overigens prima) lunch konden we aanschouwen hoe het personeel de (jonge) bavianen verjaagde met behulp van een katapult.

Daarna was het tot 3 uur vrij spelen. In ons geval betekende dat een verblijf in een rondom het zwembad. Toch wel apart om te zwemmen in een zwembad met uitzicht op de Luangwe rivier vol met ‘gevaarlijke' dieren.

Om 3 uur stond de thee en koffie klaar waarna we om half vier weer met de safari auto het park in zijn gereden. Marieke was na 10 minuten haar flesje water verloren. We zagen het gebeuren maar dachten laten we maar niks tegen de chauffeur zeggen want dan neemt die man ons niet meer serieus… Verder weer een ontzettend mooie rit gehad. Om te beginnen hebben olifanten gespot. Dit keer echter op een afstand van zo'n 30 meter. Fantastisch. Daarna kwamen we een groepje leeuwen tegen. Ze waren bijna niet te zien in het gele gras. Het hilarische was dat er zeker 8 andere auto’s waren. In 2 van deze auto’s zaten bij mekaar ongeveer 12 mensen met telelenzen die langer waren dan een giraffenek. Onze gids besloot om eerst een ‘break’ te houden om daarna weer terug te gaan naar de leeuwen. Na onze break zijn we teruggereden naar de leeuwen. De ‘kijkertjes’ duurde het toch te lang voor de leeuwen in beweging kwamen en besloten weer weg te gaan. Wat denk je? 2 minuten nadat ze weg waren kwamen de leeuwen in beweging. Het begon inmiddels te schemeren dus voor goede foto’s was het wat minder maar toch zijn er een aantal nog redelijk gelukt. Wij hebben ze in ieder geval goed kunnen bekijken vanaf de auto. Daarna hebben we in het donker niet veel meer gezien. Wat grazende nijlpaarden en nog wat kleinwild. Met een spotlight en een verrekijker kun je er toch nog wel wat van maken.

Om half acht weer terug op het park om wat te eten. We gaan zo naar bed. Morgen staat en soortgelijke dag op het programma. Wie weet wat we morgen allemaal gaan zitten!
We houden jullie weer op de hoogte.