Nyika (Malawi) / South Luangwa (Zambia)

26 mei 2019

Donderdagmorgen vertrokken naar het plateau Nyika in Malawi. Na een tocht van circa 5 uur over een weg vol gaten en kuilen kwamen we aan op het plateau op een hoogte van 2300 meter. Tijd om de tenten op te zetten. Het viel wat tegen qua temperatuur. Het was (voor sommigen) kouder dan we verwacht hadden. Gelukkig maakte het kampvuur een boel goed. Tijdens de eerste nacht hielden de zebra’s een oogje in het zeil en konden we ze horen grazen rondom onze tenten. Vrijdag met Tiem (en de Landcruiser) een prachtige rondrit gemaakt over het plateau. Tijdens de rondrit hebben we zebra’s, Roan’s, bush buck, elanden, reed buck en een nachtuiltje gespot. Tijdens het avondeten (en ook tijdens het ontbijt de volgende ochtend) keken we uit op rondtrekkende zebra’s en elanden. De avond duurde het de zebra’s te lang en kwamen ze het veldje al op terwijl wij nog bij het kampvuur zaten. Zaterdag weer terug naar Matunkha over dezelfde hobbelige weg. Marieke en Gerrit hebben (met wisselend succes) ook nog een deel van de route gereden.

Zaterdag onze laatste nacht op Matunkha gehad. Vanmorgen (zondag) zijn we naar onze laatste bestemming gereden deze vakantie, South Luangwa in Zambia. Al met al duurde de reis een 9,5 uur. De grensovergang nam circa 1,5 uur in beslag dankzij de alom heersende bureaucratie in beide landen.

Vanmiddag aangekomen op de Marula lodge (Zambia). Daar stonden 2 ingerichte (kleine) tenten voor ons klaar. We zitten kort aan de rivier ‘Luangwa’. Deze rivier zit vol met o.a. krokodillen en nijlpaarden. Verder zitten op het park ook bavianen e.d. Ook hier zitten we dus, net als op Nyika, weer midden tussen de wilde beesten. Dat het hier serieus is blijkt wel uit het feit dat hier 24 uur per dag ‘watchmen' rondlopen die je bijvoorbeeld begeleiden van het restaurant naar de tent. Dus geen zorgen we worden goed in de gaten gehouden.

Nu net ons avondeten op en zitten we nog even rustig te genieten. Morgen is het vroeg dag want we gaan er om 5 uur uit. Dan rond zes uur op de safariauto de jungle in. Tot een uur of tien en dan in de middag weer van half vier tot half acht. Het zijn de laatste dagen van onze vakantie maar het lijkt veelbelovend. We houden jullie op de hoogte van wat we zien hier.

1. Roely henniphof:
    26 mei 2019
    allemaal erg indrukwekkend maar toch zijn we ookblij

allemaal erg indrukwekkend we zijn toch erg blij als jullie donderdag weer allemaal gezond en wel in Nederland zijn